گوناگون

سامانه تاد حریف موشک های ایرانی خواهد شد؟

سامانه تاد حریف موشک های ایرانی خواهد شد؟

موشک های بالستیک ایرانی پیشرفته ترین سیستم دفاع هوایی جهان را به سخره گرفته است و امریکا به این بهانه پیشرفته ترین پدافند هوایی خود را تقدیم اسرائیل کرده است.

به گزارش پارسینه؛ فشار امنیتی در سراسر خاورمیانه همچنان در حال افزایش است، زیرا اسرائیل اعلام کرده که آماده اجرای فاز جدید حمله زمینی به نوار غزه و لبنان است. با افزایش تبادل آتش بین حزب‌الله و اسرائیل در مرز لبنان و پس از آنکه ناوشکن USS Carney یک حمله موشکی و پهپادی نسبتاً گسترده را که از سوی نیروهای نیابتی ایران در یمن آغاز شده بود دفع کرد، همچنین پس از چندین حمله پهپادی و موشکی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، احتمال گسترش درگیری‌ها به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر به شدت احساس می‌شود.

بمب خبری از کجا آمد؟

خبرها در خصوص در اختیار گرفتن پیشرفته ترین سامانه دفاع هوایی امریکا امروز به عنوان یک ترند خبری مطرح شده است اما اینها در سال گذشته باید سرتیتر خبرها می شد که در بحبوحه جنگ غزه به فراموشی سپرده شد.

آسوشیتدپرس اعلام کرده ایالات متحده یک باتری دفاع هوایی با ارتفاع بالا (THAAD) به اسرائیل ارسال خواهد کرد و همچنین نیروهای لازم برای عملیات آن را به همراه خواهد داشت. پنتاگون روز یکشنبه اعلام کرد که ایران به واشنگتن هشدار داده است که نیروهای نظامی آمریکایی را از اسرائیل دور نگه دارد.

 ژنرال پات رایدر، سخنگوی پنتاگون، به سی ان ان گفت که وزیر دفاع، لوید آستین، به دستور رئیس‌جمهور جو بایدن، اعزام باتری THAAD را مجاز کرده است. وی گفت که این سیستم به تقویت دفاع هوایی اسرائیل پس از حملات موشکی بالستیک ایران به اسرائیل در آوریل و اکتبر کمک خواهد کرد.

photo_2024-10-14_14-50-21

 بی بی سی اعلام کرد : تحویل این سیستم دفاع موشکی پیشرفته، خطر شعله‌ورتر کردن درگیری‌ها در خاورمیانه را به همراه دارد، با وجود تلاش‌های دیپلماتیک گسترده برای جلوگیری از یک جنگ تمام‌عیار.

هشدار ایران در پستی در پلتفرم اجتماعی X منتشر شد که به وزیر خارجه عباس عراقچی مرتبط است و به گزارش‌های قبلی اشاره کرد که آمریکا در حال بررسی اعزام نیرو است.

الجزیره نوشت:  اکتبر 2024 ایالات متحده در حال استقرار سیستم دفاع موشکی THAAD و نیروهای بومی خود در اسرائیل است.

در نتیجه، ایالات متحده در حال اعزام سامانه پاتریوت اضافی و همچنین یک سامانه دفاع موشکی ترمینال دفاع ارتفاع بالا (THAAD) به منطقه است تا با تهدیدات موشکی و پهپادی فزاینده مقابله کند. این اقدام، نشان‌دهنده افزایش نگرانی نظامی آمریکا در مواجهه با خطرات فزاینده است که می‌تواند به تشدید درگیری‌ها در منطقه منجر شود، به ویژه اگر عملیات وعده صادق 2 جرقه‌ای برای آغاز یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه باشد.

تاد چیست؟

سامانه تاد (THAAD) که مخفف Terminal High Altitude Area Defense است، یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته است که توسط ایالات متحده برای مقابله با تهدیدات موشکی بالستیک طراحی شده است. این سامانه قادر است موشک‌های بالستیک را در مرحله پایانی پروازشان، یعنی زمانی که به هدف نزدیک می‌شوند و در حال ورود به جو هستند، رهگیری و نابود کند.

photo_2024-10-14_14-50-16

ویژگی‌ها و توانایی‌های سامانه تاد:

  1. رهگیری در ارتفاع بالا: سامانه تاد توانایی رهگیری موشک‌های بالستیک را در ارتفاعات بالا و خارج از جو دارد. این ویژگی به آن اجازه می‌دهد که موشک‌ها را قبل از رسیدن به اهداف زمینی، حتی در فاصله‌های دور، منهدم کند.
  2. بخش دفاع چندلایه: سامانه تاد به عنوان یکی از لایه‌های دفاع موشکی ایالات متحده عمل می‌کند و با دیگر سامانه‌های دفاع موشکی مثل پاتریوت و ایجیس ترکیب می‌شود تا دفاع چندلایه‌ای را در برابر تهدیدات بالستیک فراهم کند.
  3. ضد موشک‌های بالستیک کوتاه و میان‌برد: تاد برای مقابله با موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد طراحی شده است که ممکن است توسط کشورهای مختلفی به کار گرفته شوند.
  4. استفاده از رهگیری با انرژی جنبشی (Hit-to-Kill): سامانه تاد از رهگیری با انرژی جنبشی استفاده می‌کند، یعنی به جای استفاده از کلاهک انفجاری، با ضربه مستقیم به موشک دشمن آن را منهدم می‌کند.
  5. کاربردهای بین‌المللی: تاد علاوه بر استفاده توسط ارتش ایالات متحده، توسط برخی کشورهای دیگر نیز خریداری یا در نظر گرفته شده است، مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی. همچنین این سامانه در برخی مواقع به اسرائیل نیز برای تقویت دفاعی ارسال شده است.

 

چرا THAAD؟

دولت جو بایدن به کمک اسرائیل آمده است تا این کشور را در برابر حملات موشکی بالستیک از سوی ایران محافظت کند. با توجه به حمله احتمالی اسرائیل برای پاسخ به ایران، به‌ویژه پس از شهادت حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، استقرار THAAD به تقویت دفاع اسرائیل کمک می‌کند.

اجزای THAAD

THAAD از چهار عنصر اصلی تشکیل شده است:

  1. موشک رهگیر (Interceptor): موشک‌های ورودی را با استفاده از نیروی برخورد نابود می‌کند.
  2. وسیله پرتاب (Launch Vehicle): کامیون‌های متحرکی که موشک‌های رهگیر را حمل و پرتاب می‌کنند.
  3. رادار (Radar): تهدیدات را در فاصله‌ای بین ۸۷۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر ردیابی و شناسایی می‌کند.
  4. سیستم کنترل آتش (Fire Control System): پرتاب و هدف‌گیری موشک‌های رهگیر را هماهنگ می‌کند.

یک باتری استاندارد THAAD شامل شش پرتابگر نصب‌شده بر روی کامیون است که هرکدام می‌توانند تا هشت موشک رهگیر را حمل کنند، به‌علاوه رادار و تجهیزات رادیویی. زمان بارگذاری هر پرتابگر حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و برای عملیات کامل یک پکیج به ۹۵ سرباز آمریکایی نیاز است.

photo_2024-10-14_14-50-14

سامانه تاد فقط یک بهانه است

 

تصمیم برای اعزام این تجهیزات، به ویژه سامانه THAAD، نشانه‌ای نگران‌کننده است، اما این بخشی از یک عملیات بزرگتر برای افزایش قدرت آتش در منطقه است که در صورت ورود نیروهای نیابتی ایران یا حتی خود ایران به درگیری، به اجرا در خواهد آمد. این شامل دو گروه حمله ناو هواپیمابر و یک گروه حمله آبی‌خاکی خواهد بود که به همراه ناوهای جنگی متحدین در شرق مدیترانه مستقر خواهند شد.

این تقویت نظامی گسترده، نشان از آمادگی برای حمله احتمالی ایالات متحده و متحدانش برای مواجهه با احتمال گسترش درگیری‌ها دارد. تمرکز این تجهیزات نظامی پیشرفته در مدیترانه شرقی، به عنوان یک ترس آشکار از ایران و نیروهای نیابتی آن است که نشان می دهد چقدر اسرائیل در بزنگاه ها ناتوان و ترسو است.

 

از اینجا بود که تاد به خاورمیانه آمد

فرمانده ارتش امریکا در نشست خبری با نخست وزیر اسرائیل در سخنانی در سال گذشته در خصوص موافقت امریکا برای ارسال سامانه تاد به خبرنگاران گفت:

"پس از مذاکرات دقیق با رئیس جمهور بایدن در مورد شدت گرفتن وقایع اخیر توسط ایران و نیروهای نیابتی آن در سراسر منطقه خاورمیانه، امروز من یک سری اقدامات اضافی را برای تقویت وضعیت دفاعی وزارت دفاع در منطقه هدایت کردم. این اقدامات تلاش‌های بازدارنده منطقه‌ای را تقویت خواهد کرد، حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه را افزایش می‌دهد و در دفاع از اسرائیل کمک خواهد کرد.

اول، من حرکت گروه ضربتی ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی آیزنهاور را به منطقه تحت مسئولیت فرماندهی مرکزی مجدداً هدایت کردم. این گروه ضربتی علاوه بر گروه ضربتی ناو یو اس اس جرالد آر فورد است که در حال حاضر در شرق مدیترانه فعالیت می‌کند. این اقدام وضعیت نیروی ما را افزایش داده و قابلیت‌ها و توانایی‌های ما برای پاسخ به انواع بحران‌ها تقویت خواهد کرد.

همچنین، من استقرار یک سامانه THAAD و همچنین گردان‌های اضافی پاتریوت را در نقاط مختلف منطقه فعال کرده‌ام تا حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه افزایش یابد.

در نهایت، من تعدادی نیروی اضافی را به حالت آماده‌باش برای استقرار در آورده‌ام تا در صورت نیاز، آمادگی آن‌ها برای واکنش سریع افزایش یابد.

photo_2024-10-14_14-50-08

تاد در کشورهای عربی بوده است

THAAD برای رهگیری موشک‌های بالستیک در مرحله پایانی مسیر حمله آن‌ها استفاده می‌شود، یعنی زمانی که آن‌ها از بخش میانی پرواز خود خارج شده و به سمت هدف خود پایین می‌آیند. این سیستم توانایی رهگیری موشک‌های بالستیک سریع‌تر و دارای برد بیشتر نسبت به پاتریوت را دارد و در نتیجه یک لایه بالایی دفاع موشکی ضد بالستیک ایجاد می‌کند که در بسیاری از موارد مکمل سیستم پاتریوت است. امارات متحده عربی نیز سیستم THAAD را به کار می‌گیرد و اولین استفاده عملیاتی از این سیستم در سال 2022 در این کشور رخ داد. عربستان سعودی نیز این سیستم را سفارش داده است و اولین سیستم آن در سال 2026 تحویل داده خواهد شد.

 

تاد نقاط ضعف زیادی دارد

 

یک تصور عمومی در مورد میزان ظرفیت ایالات متحده در زمینه این سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی وجود دارد. لانچرهای پاتریوت محدود به تعداد هستند  و THAAD یک دارایی بسیار ارزشمند اما با تراکم پایین است. بنابراین، انتقال این سیستم‌ها به منطقه به معنای آن است که در جای دیگری برای موارد اضطراری در دسترس نخواهند بود. این اقدام احتمالاً مخاطراتی را به همراه دارد، اما با توجه به این که ایران به شدت مسلح به موشک‌های بالستیک قدرتمند است، و حتی نیروهای نیابتی آن نیز از این موشک‌ها برخوردارند، این تصمیم قابل پیش‌بینی بود.

استقرار این سیستم‌ها برای محافظت از نیروها و تجهیزات حیاتی در منطقه ضروری است، زیرا تهدیدات موشکی بالستیک ایران به یک واقعیت نگران‌کننده تبدیل شده‌اند. همچنین این اقدام به عنوان پیامی به ایران و نیروهای نیابتی آن است که امریکا تمام تخم مرغ هایش را برای رژیم جعلی اسرائیل در یک سبد قرار داده است.

اعتماد به نفس اسرائیل پس از وعده صادق

 

اسرائیل به احتمال قوی پیشرفته‌ترین سیستم دفاع هوایی یکپارچه (IADS) در جهان را در اختیار دارد، که با قابلیت‌های قوی ضد موشک‌های بالستیک از طریق سیستم‌های Arrow 2 و Arrow 3، پاتریوت/GEM-T و David’s Sling مجهز شده است. هنوز مشخص نیست که سامانه THAAD به کجا منتقل خواهد شد، زیرا ممکن است در کشور دیگری مستقر شود تا از منافع و تأسیسات ایالات متحده در منطقه محافظت کند.

تصمیم به ارسال THAAD به اسرائیل که فقط چند هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده اتخاذ شده، نخستین استقرار عمده نظامی ایالات متحده در اسرائیل از زمان آغاز بمباران غزه توسط این کشور را نشان می‌دهد.این هم برای امریکا بسیار خوب است و هم به شدت بد و خطرناک. ایران در این برهه زمانی نشان داده است که با کسی که منافع ملی او را نشانه برود به هیچ عنوان شوخی ندارد و این نیروها می خواهد پاکستانی باشد، اسرائیلی و یا امریکایی باشد.  حال اینکه امریکا به این دلیل که شاید ایران به واسطه نیروهایش پاسخی ندهد خیالی خام است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد