گوناگون

علت اهمیت سامانه پدافندی تاد برای اسرائیل چیست؟

علت اهمیت سامانه پدافندی تاد برای اسرائیل چیست؟

تاد یک سیستم دفاع موشکی ارتفاع بالا برای رهگیری و انهدام موشک‌های بالستیک با برد ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (برد کوتاه تا میان‌برد) گرانقیمت است. قیمت هر واحد از این سیستم، ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

به گزارش پارسینه و به نقل از فرارو، پدافند هوایی با توجه به شرایط خاص سرزمین‌های اشغالی و استفاده گسترده گروه‌های مقاومت از راکت و موشک، اهمیت بالایی در سیستم دفاعی اسرائیل دارد. اخبار تائیدنشده‌ای که رسانه‌های عبری به نقل از منابع آگاه منتشر کردند، حاکی از آن است که سامانه پدافندی مقابله با موشک‌های بالستیک از سوی آمریکا در اسرائیل مستقر خواهد شد. این سامانه به منظور انهدام طیفی از موشک‌های بالستیک ساخته شده است. یک مقام آمریکایی به تایمز اسرائیل خبر داد که ارسال این سامانه به سرزمین‌های اشغالی در دست بررسی بوده، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. 

THAAD مخفف Terminal High Altitude Area Defense به معنی پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا است و سامانه‌ای گفته می‌شود که موشک‌های بالستیک را در مرحله پایان یا ورود مجدد به اتمسفر رهگیری و منهدم می‌کند.

سامانه تاد چیست؟

تاد یک سیستم دفاع موشکی ارتفاع بالا برای رهگیری و انهدام موشک‌های بالستیک با برد ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (برد کوتاه تا میان‌برد) گرانقیمت است. قیمت هر واحد از این سیستم، ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. اطلاعات موجود در منابع نظامی می‌گوید که سامانه راداری سیستم پدافندی تاد، توانایی رهگیری موشک از فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری را دارد. این سامانه از بخش‌های سکوی پرتاب، رادار، مرکز کنترل و ارتباطات تشکیل شده و آمریکا ۷ واحد عملیاتی از آنها را در اختیار دارد. این سامانه‌ها توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته می‌شود. اخبار حاکی از آن است که رادار‌های سامانه تاد آمریکا در اسرائیل از چندسال قبل (در صحرای نقب) مستقر بوده است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، در صورت استقرار یک واحد کامل سیستم پدافند هوایی تاد در اسرائیل، عملیاتی کردن آن بر عهده نیرو‌های نظامی آمریکایی خواهد بود. بر اساس گزارش منابع عبری، این سامانه کنار سیستم پدافندی چند لایه اسرائیل قرار می‌گیرد تا ارتفاع بالاتر را پوشش دهد.

سیستم پدافندی تاد و اهمیت آن برای اسرائیل

سیستم پدافندی اسرائیل

بر اساس اطلاعات موجود در منابع نظامی، سیستم پدافندی اسرائیل ترکیبی از سامانه‌های مختلف با ارتفاع عملیاتی گوناگون است. جنگنده‌های اسرائیلی و سیستم دفاع هوایی نیروی دریایی، بخشی از ماموریت رهگیری و انهدام موشک‌ها را بر عهده دارند. در کنار آنها سه سیستم پدافندی وجود دارد که هر کدام تا ارتفاع خاصی را پوشش می‌دهند. بالاترین ارتفاع در سامانه‌های پدافندی مربوط به سامانه Arrow یا پیکان است که موشک‌های بالستیک را رهگیری می‌کند. در لایه بعدی، فلاخن داوود یا David’s Sling و پاتریوت آمریکایی قرار دارد که موشک‌های بالستیک برد متوسط تا بلند را رهگیری می‌کند. معروف‌ترین بخش این سیستم هم سامانه گنبد آهنین یا Iron Dome است که نامش بیش از دیگران شنیده و گاهی حتی به عنوان نام کل سیستم پدافندی رژیم صهیونیستی استفاده می‌شود. دلیل بیشتر شنیده شدن نام گنبد آهنین، عملیاتی شدن بیشتر آن به نسبت سامانه‌های دیگر است، چون یک سیستم مقابله با راکت و خمپاره‌های کوتاه برد است. آمریکا نقش مهمی در پشتیبانی از سیستم پدافند هوایی رژیم صهیونیستی دارد. 

سیستم پدافندی تاد و اهمیت آن برای اسرائیل

اما این سیستم چند لایه پیشرفته، در جریان عملیات وعده صادق ۲ به چالش کشیده شد. هرچند اسرائیل سانسور خبری شدیدی بر نتایج این عملیات منتشر کرد، اما تصاویر زیادی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی، مردم غزه و کرانه باختری در همان زمان ثبت شد که ناتوانی سامانه‌های پدافندی اسرائیل در رهگیری و انهدام موشک‌های ایران را نشان می‌داد. با توجه به عبور موشک‌های ایران از پدافند اسرائیل، به نظر می‌رسد که تاد برای پوشش این ضعف‌های سیستم عملیاتی می‌شود.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد