گوناگون

تسویه کامل مطالبات گندم کاران تا پایان هفته

تسویه کامل مطالبات گندم کاران تا پایان هفته

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت که از ابتدای فصل خرید تاکنون ۹۰ درصد پول گندم کاران پرداخت شده است و بقیه مطالبات تا پایان هفته تسویه می‌شود.

به گزارش پارسینه به نقل از ایراسین، سهراب سهرابی اظهار داشت: تاکنون ۱۸۶ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، بقیه مطالبات گندم کاران تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: میزان خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۱ میلیون و ۹۹۳ هزار تن تا ساعت هفت صبح روز چهارشنبه (دوم آبان) رسیده که افزایش ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته نشان می‌دهد.

وی تصریح‌کرد: بر اساس آخرین گزارش دریافتی از سامانه شرکت بازرگانی دولتی دولتی ایران، ارزش این میزان خرید تضمینی گندم افزون بر ۲۱۱.۲۷ هزار میلیارد تومان است.

سهرابی گفت: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن رشد نشان می‌دهد.

وی ادامه‌داد: استان‌های برتر خرید تضمینی گندم شامل خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان یک میلیون و ۱۷۲ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس ۹۱۸ هزار تن، کرمانشاه ۸۲۵ هزار تن، همدان ۷۰۶ هزار تن، آذربایجان غربی ۶۷۵ هزار تن، آذربایجان شرقی ۶۰۳ هزار تن، لرستان ۵۴۰ هزار تن و خراسان رضوی ۵۲۸ هزار تن هستند.

سهرابی خاطرنشان‌کرد: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم، همه نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور در سال جاری از محل تولید داخل تأمین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

وی درباره تولید بذر گندم گفت: میزان خرید گندم بذری در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده از ۵۰۰ هزار تن گذشت و بیش از ۹۷ درصد برنامه تولید بذر سال جاری محقق شده است.

مجری طرح گندم اظهار داشت: عملیات بوجاری و ضدعفونی بذور گندم از مرداد ماه در استان‌ها آغاز و بیش از ۴۰ درصد بذور تولیدی در میان کشاورزان توزیع شده است.

وی، مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم شرایط دمایی و بارندگی مناسب و پراکنش خوب در فصل بهار، تلاش کشاورزان، برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققان در سطوح ملی و استانی، مصرف متعادل کودهای شیمیایی با تاکید بر مصرف کودهای فسفاته و پتاسه، افزایش مصرف بذور لیبل‌دار و تنوع‌بخشی ارقام از طریق فعالیت مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و مؤسسه تحقیقات دیم و شرکت‌های خصوصی تولید بذر، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از طریق مدیریت سازمان حفظ نباتات و مدیران حفظ نباتات استان‌ها و رعایت تناوب به منظور پایداری تولید عنوان کرد.

سهرابی افزود: استفاده از ارقام جدید گندم آبی و دیم با مشورت کارشناسان مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، توسعه کشت‌های مکانیزه با همکاری سازندگان دستگاه‌های خطی‌کار و سایر ادوات دنباله‌بند و تلاش مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و رؤسای ادارات فناوری‌های مکانیزه استان‌ها از دیگر دلایل افزایش تولید گندم در کشور بوده است.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد