گوناگون

سلاح مخفی اسرائیل از رویا تا واقعیت

سلاح مخفی اسرائیل از رویا تا واقعیت

در اوج تنش های میان ایران و اسرائیل، جنگ اطلاعاتی نیز به اوج خود رسیده است و یکی از ابعاد آن نشر اطلاعات و ضداطلاعات است. ساخت یک پهپاد ناشناخته توسط اسرائیل بخشی از این نبرد اطلاعاتی است که صحت و سقم آن هنوز روشن نیست.

تحریریه پارسینه- مجید سلطانی: با درز اسناد اطلاعاتی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی، وجود یک پهپاد ناشناخته اسرائیلی با نام RA-01 که برای مأموریت‌های فوق محرمانه استفاده می‌شود، فاش شده است. این‌که رژیم اسرائیل حداقل یک ناوگان کوچک از پهپادهای پنهان‌کار با برد بلند را در اختیار دارد که قادر به جمع‌آوری اطلاعات و احتمالاً انجام حملات است دور از ذهن نیست.

اسرائیل دارای یک صنعت پهپادی گسترده است و اینکه برای پشتیبانی از درگیری مداوم با ایران چنین پهپادهایی ساخته باشد بسیار محتمل است.

اشاره به RA-01 در اسناد محرمانه آژانس ملی اطلاعات ژئوپلیتیکی آمریکا (NGA) یافت شده است و تحقیقات درباره اینکه آیا این افشاگری حاصل یک هک یا نشت اطلاعاتی است، همچنان در جریان است. همچنین، این اسناد ممکن است اطلاعات نادرست یا عمداً تحریف شده ای را شامل شوند، بنابراین نمی‌توانیم به‌طور مستقل صحت آن‌ها را تأیید کنیم، اما هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر نادرست بودن آن‌ها وجود ندارد و شواهد زیادی وجود دارد که آن‌ها را تأیید می‌کند.

اسناد NGA (آژانس ملی اطلاعات ژئوپلیتیکی آمریکا) بر مشاهدات مربوط به تمرین نظامی نیروی هوایی اسرائیل (IAF) در ۱۵ و ۱۶ اکتبر اشاره دارد که به عنوان بخشی از آمادگی‌ها برای تلافی عملیات وعده صادق 2 ایران در اوایل ماه جاری میلادی انجام شد. علاوه بر صحبت در مورد RA-01، در این اسناد بحثی در مورد توانایی‌های موشک‌های بالستیک هواپایه اسرائیل از جمله موشک‌های «Rocks» و «افق طلایی» (Golden Horizon) که پیش از این فاش نشده بود، مطرح شده است. همچنین، صحبت‌هایی درباره زرادخانه هسته‌ای اسرائیل وجود دارد، که این رژیم هرگز به‌طور عمومی آن را تأیید نکرده است. در عین حال، NGA انتظار ندارد که این زرادخانه در عملیات احتمالی در آینده نزدیک علیه ایران استفاده شود.

تنها تصویر شناخته شده از موشک بالستیک هواپایه راکس، زیر بال هواپیمای F-16I
تنها تصویر شناخته شده از موشک بالستیک هواپایه راکس، زیر بال هواپیمای F-16I 

در مورد پهپاد RA-01، اسناد NGA هیچ جزئیاتی درباره طراحی، قابلیت‌ها یا اندازه ناوگان آن ارائه نمی‌دهند. مشخص نیست که نام‌گذاری RA-01 چه معنایی دارد. "RA" ممکن است به قابلیت شناسایی و حمله اشاره داشته باشد. این نام‌گذاری به نظر می‌رسد با سیستم‌های عددی-حرفی که صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) برای طراحی پهپادها در گذشته استفاده کرده، همخوانی دارد. همچنین ممکن است که این نام‌گذاری تنها توسط جامعه اطلاعاتی ایالات متحده برای اشاره به این پلتفرم به کار رود و هیچ ارتباطی با نامی که اسرائیلی‌ها برای آن انتخاب کرده‌اند نداشته باشد. یکی از اسناد NGA همچنین به موشک بالستیک هواپایه "Rocks" به عنوان IS02 اشاره می‌کند که احتمالاً یک نام‌گذاری داخلی دیگر توسط آمریکا است.

گزارش NGA همچنین اشاره نمی کند که پهپادهای RA-01 به‌طور مستقیم مشاهده شده‌اند یا خیر، بلکه تنها اشاره می کند که نشانه‌هایی از فعالیت آن‌ها در تاریخ مذکور در منطقه ای محدود از پایگاه هوایی رامون در صحرای نقب در جنوب اسرائیل وجود داشته است. پایگاه رامون، که در ماه آوریل هدف حملات موشکی و پهپادی ایران قرار گرفت، عمدتاً خانه جنگنده‌های F-16I سوفا و هلیکوپترهای تهاجمی AH-64 است، اما طی سال‌ها نیز مقر  واحدهای مخفی و تخصصی مختلف بوده است.

کارشناسان و ناظران پیش از این دو منطقه‌ای محصور و جدا شده را در بخش شمال شرقی پایگاه رامون شناسایی کرده‌اند که به‌طور مستقیم به یکی از دو باند فرودگاه این پایگاه دسترسی دارند و ممکن است محل استقرار پهپادهای RA-01 باشند.

photo_1_2024-10-23_16-51-22

هر یک از مناطق محصور فعلی در پایگاه دارای دو آشیانه نیم‌دایره‌ای هستند که طول آن‌ها تقریباً ۸۰ فوت (۲۴ متر) و عرض آن‌ها ۶۴ فوت (۱۹.۵ متر) است. یکی از این بخش‌ها همچنین دارای یک آشیانه مستطیلی است که از ساختار اولیه این قسمت از پایگاه باقی مانده و حدود ۱۲۰ فوت (۳۶.۵ متر) طول و ۶۰ فوت (۱۸ متر) عرض دارد. هر دو منطقه دارای سایه‌بان‌هایی به سبک سازه‌های باز با ابعاد ۷۰ در ۷۰ فوت (۲۱.۳ در ۲۱.۳ متر) هستند که به مسیر تاکسی مشترکی که عرض آن کمی بیش از ۷۰ فوت است، منتهی می‌شوند. این ابعاد ممکن است به حداکثر طول بال‌های RA-01 اشاره داشته باشد.

مثلث‌های سفید نقاشی‌شده روی آسفالت که به یک سمت هر دو سایه‌بان امتداد دارند، به نظر می‌رسد مناطق هشداردهنده برای انفجار پس‌سوز موتور باشند، که ممکن است نشان‌دهنده استفاده از پیشرانه جت در پهپاد RA-01 باشد. این همچنین به این نکته اشاره دارد که این سازه‌ها احتمالاً پناهگاه‌هایی برای آماده‌سازی سریع هستند، جایی که کارکنان زمینی می‌توانند تسلیحات و سایر تجهیزات را بارگیری کرده و همچنین انواع بررسی‌های لحظه آخری را دور از چشمان کنجکاو، از جمله ماهواره‌های جاسوسی، انجام دهند.

photo_3_2024-10-23_16-51-22

وجود دو منطقه مجزا و محصور در پایگاه رامون ممکن است نشان‌دهنده استقرار یک یا چند نوع دیگر از پهپادهای مخفیانه باشد که علاوه بر RA-01 در این قسمت از پایگاه نگهداری می‌شوند. این احتمالاً بدان معنا است که ابعاد آشیانه‌ها و مسیر تاکسی، و همچنین مثلث‌های نقاشی‌شده روی آسفالت، لزوماً بازتاب‌دهنده طراحی RA-01 نیستند یا حداقل به‌طور انحصاری به آن مربوط نمی‌شوند. آشیانه‌ها می‌توانند برای نگهداری چندین سامانه به‌طور همزمان استفاده شوند. این امکان نیز وجود دارد که RA-01ها در بخش دیگری از پایگاه فعالیت کنند و این تأسیسات برای پلتفرم‌های دیگری به‌کار گرفته شوند.

در این زمینه، باید توجه داشت که پهپادهای طراحی‌شده توسط آمریکا برای مأموریت‌های مخفیانه، از زمان اوج جنگ سرد، در ابعاد، پیچیدگی و پیکربندی‌های متنوعی ظاهر شده‌اند. نمونه‌های برجسته این تنوع طراحی، شامل پهپاد بال پروازی پنهان‌کار RQ-170 Sentinel و RQ-29، یک هواپیمای سبک تبدیل‌شده به پهپاد هستند.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، بخش هوافضای اسرائیل سابقه طولانی در توسعه هوانوردی بدون سرنشین دارد، هرچند شرکت‌های اسرائیلی تاکنون به‌طور عمومی یک هواپیمای پنهان‌کار، چه با سرنشین و چه بدون سرنشین، به نمایش نگذاشته‌اند.

احتمال این‌که RA-01 از نظر شکل یا عملکرد به چیزی شبیه به HA-10 یا RQ-170، یا حتی یک پهپاد بال پروازی UCAV (پهپاد رزمی بدون سرنشین) نزدیک باشد، با جزئیات دیگر مربوط به تمرین نظامی گسترده نیروی هوایی اسرائیل و همچنین ملاحظات عملیاتی کلی اسرائیل، به‌ویژه در مورد ایران، به خوبی همخوانی دارد. سرنگونی پهپاد RQ-4 نیروی دریایی آمریکا توسط ایران در سال ۲۰۱۹ بر فراز تنگه هرمز، بحث‌های قابل توجهی در مورد حضور پهپادهای غیر پنهان‌کار در درگیری‌های آینده ایجاد کرد که تأثیرات آشکاری بر برنامه‌ریزی‌های نظامی بعدی ایالات متحده داشت. پهپاد RQ-170 نیز در گذشته در ایران به غنیمت گرفته شده بود و مقامات ایرانی در سال ۲۰۱۱ توانستند نمونه‌ای تقریباً سالم از آن را که در داخل کشور سقوط کرده بود، بازیابی کنند.

photo_5_2024-10-23_16-51-22

جالب است که اشاره کنیم کارهای اولیه بر روی بخش مجزا در پایگاه هوایی رامون در اواخر دهه ۲۰۰۰ در زمانی آغاز شد که نگرانی‌ها در مورد دریافت سامانه‌های موشکی سطح به هوای S-300 از روسیه توسط ایران در حال افزایش بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که همین نگرانی‌ها به تصمیم نیروی هوایی اسرائیل (IAF) برای خرید جنگنده‌های پنهان‌کار F-35 کمک کرده است. همچنین، ایران بالاخره در همان زمان که کار بر روی بازسازی و گسترش مناطق محصور در رامون انجام می‌شد، قرارداد خرید S-300 را نهایی کرد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد