گوناگون

اهدای جایزه صلح نوبل به کشور ژاپن

اهدای جایزه صلح نوبل به کشور ژاپن

جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۴ به یک گروه ژاپنی رسید.

به گزارش پارسینه به نقل از برترین ها، سخنگوی موسسه جایزه نوبل اعلام کرد موسسه ژاپنی «نیهان هیدانکیو» برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۴ شده است.

به نقل از پایگاه خبری وبگاه نوبل، کمیته نوبل نروژ تصمیم گرفت جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ را به سازمان ژاپنی «نیهون هیدانکیو» اعطا کند.

این جنبش مردمی بازماندگان بمب اتمی از هیروشیما و ناکازاکی، که به هیباکوشا نیز معروف است، جایزه صلح را به خاطر تلاش‌هایش برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و نشان دادن از طریق شهادت شاهدان که هرگز نباید دوباره از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد، دریافت کرد.

کمیته نوبل نروژی اعلام کرد در پاسخ به حملات بمب اتمی در اوت ۱۹۴۵، یک جنبش جهانی به وجود آمد که اعضای آن به طور خستگی ناپذیری برای افزایش آگاهی در مورد پیامدهای فاجعه بار انسانی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تلاش کرده‌اند. به تدریج، یک هنجار بین‌المللی قدرتمند ایجاد شد که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را از نظر اخلاقی غیرقابل قبول می‌دانست. این هنجار به «تابوی هسته‌ای» معروف شده است. شهادت هیباکوشا - بازماندگان هیروشیما و ناکازاکی - در این زمینه بی‌نظیر است. این شاهدان تاریخی با استفاده از داستان‌های شخصی، ایجاد کمپین‌های آموزشی بر اساس تجربیات خود و صدور هشدارهای فوری علیه گسترش و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به ایجاد و تحکیم مخالفت‌های گسترده با سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان کمک کرده‌اند. هیباکوشا به قربانیان کمک می‌کند تا چیزهای غیرقابل توصیف را توصیف کنند، به چیزهای غیرقابل تصور فکر کنند و به نوعی، درد و رنج غیرقابل درک ناشی از سلاح‌های هسته‌ای را درک کنند.

با این وجود، کمیته نوبل نروژی مایل است یک واقعیت دلگرم کننده را تصدیق کند: تقریبا ۸۰ سال است که هیچ سلاح هسته‌ای در جنگ استفاده نشده است. تلاش‌های فوق العاده نیهون هیدانکیو و سایر نمایندگان هیباکوشا کمک زیادی به ایجاد تابو هسته‌ای کرده است. قدرت‌های هسته‌ای در حال مدرن سازی و ارتقاء زرادخانه های خود هستند. به نظر می‌رسد کشورهای جدید برای دستیابی به سلاح هسته‌ای آماده می‌شوند و تهدیدهایی مبنی بر استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ‌های جاری صورت می‌گیرد. در این لحظه از تاریخ بشر، ارزش این را دارد که به خود یادآوری کنیم که سلاح‌های هسته‌ای چیست؛ مخرب‌ترین سلاح‌هایی که جهان تا به حال دیده است. سلاح‌های هسته‌ای امروزی قدرت تخریب بسیار بیشتری دارند. آنها می‌توانند میلیون‌ها نفر را بکشند و بر آب و هوا تاثیر فاجعه باری بگذارند. یک جنگ هسته‌ای می‌تواند تمدن ما را نابود کند. سرنوشت کسانی که از هیروشیما و ناکازاکی جان سالم به در بردند مدت‌ها پنهان بود و مورد غفلت قرار گرفت. در سال ۱۹۵۶، انجمن‌های محلی هیباکوشا همراه با قربانیان آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای در اقیانوس آرام، کنفدراسیون ژاپنی سازمان‌های مبتلا به بمب‌های اچ‌پی و A را تشکیل دادند.

این نام در ژاپن به Nihon Hidankyo کوتاه شد. این سازمان به بزرگترین و تاثیرگذارترین سازمان هیباکوشا در ژاپن تبدیل شد. با اعطای جایزه صلح نوبل امسال به نیهون هیدانکیو، کمیته نوبل نروژ می‌خواهد از همه بازماندگانی که با وجود رنج جسمی و خاطرات دردناک، استفاده از تجربه پرهزینه خود را برای پرورش امید و مشارکت برای صلح انتخاب کرده‌اند، تقدیر کند.

برای جایزه صلح نوبل امسال ۲۸۶ موسسه و فرد کاندیدا شده‌اند.

این جایزه از  سال ۱۹۰۱ برای ۱۰۴ بار اعطا شده است.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد